Date

06 mei 2022
Expired!

Time

9:00 am - 5:00 pm

IFS PIA Productintegriteit

Hoe groot is het risico dat er intern in het bedrijf, bewust of onbewust, zaken fout lopen waardoor we producten afleveren die niet voldoen aan de afspraken die we maakten met onze klant of de beloften die we, via etikettering of reclame, doen naar de consument toe?

  • Hoe borgen we dat voor klant Z enkel grondstof gebruikt wordt van leverancier X en niet van leverancier Y?
  • Is de integriteit van registraties geborgd? Komt de productintegriteit onder druk te staan wanneer de klant onredelijke eisen stelt met betrekking tot levertermijnen?
  • Hoe groot is de kans dat het niet-BIO restpalletje toch bij BIO terechtkomt?
  • Of dat de aankoper onder één hoedje speelt met de leverancier?

Dit is het onderwerp van productintegriteit: borgen dat het product (inhoud + verpakking) volledig voldoet aan en overeenkomt met datgene wat op de verpakking van het product en op overige wijze naar afnemers en consumenten wordt gecommuniceerd.

Daar waar voedselfraude zich voornamelijk richt op de grondstoffen, diensten en hun leveranciers, focust voedselintegriteit of productintegriteit zich op het eigen bedrijf en proces.

Productauthenticiteit vonden we al terug in BRC; in versie 8 wordt specifiek vereist dat dit ook opgenomen wordt in de beleidsverklaring en in het kwaliteitsoverleg.

 

De ‘product integrity assessment’ of PIA die enkele jaren geleden door AHold/Delhaize ontwikkeld werd, gaat nog een heel stuk verder.

 

Ook IFS heeft deze ontwikkelingen op de voet gevolgd en lanceerde in april 2019 een eigen IFS PIA die in grote lijnen de vereisten van de AH/Delhaize PIA overneemt. Er wordt een sterk engagement van het management verwacht, een volledige risicoanalyse van alle processen binnen het bedrijf die een impact kunnen hebben op productintegriteit en vervolgens een aantoonbare bewaking van die processen.

De IFS PIA wordt in 2019 in Nederland en België uitgerold; in 2020 volgen alvast Frankrijk en Duitsland.

Voorlopig betreft dit een vrijwillige module. De kans echter dat retailers dit in de toekomst als extraatje zullen eisen bovenop de IFS Food is niet denkbeeldig

 

Doelstelling

  • Duidelijk inzicht verschaffen in:
    • de betekenis en de achtergrond van Product Integrity
    • de eisen die hieromtrent in normen en klantenstandaarden gesteld worden
    • de IFS PIA: protocol en eisen
  • Leren hoe je een beleid en beheersmaatregelen voor productintegriteit ontwikkelt
  • Voorbereid zijn op een Product Integrity Assessment

Inhoud

  • Inleiding en definities
  • PIA historiek en situering
  • Doel en scope
  • IFS Product Integrity Assessment
    • Hoe verloopt zo’n assessment?
    • Wat zijn de concrete eisen?
    • Hoe passen we die in de praktijk toe?
  • Conclusie en terugkoppeling met de cursisten

 

DUUR: 1 dag (9u00-17u00)

 

DATA, LOCATIES EN TRAINERS:

  • 06/05/2022ONLINE (Kristien Neyts)

 

INSCHRIJVEN via Alimento – contactpersoon: Tom De Cock – 0473 654 268

 

 

Labels

OnlineQuality Coaching

Organizer

Quality Coaching
Phone
+32 (0)9 385 55 70
Email
info@qualitycoaching.be
Website
https://www.qualitycoaching.be

Other Organizers

Speaker

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.